:: jalan pintas ::

annoying (5) auckland-ku (10) basketball (4) blog (6) cinta (6) contest (5) conversation (2) esoksemalam (6) family (5) filem (3) food (3) friends (12) gelagat (2) gempa bumi (1) heart (14) hurt (7) jadi isu (14) KAMU (1) life (7) lukisan (3) lumut (10) makwe (3) memori (9) perjuangan (8) photos (11) sekolah (2) suara hati (3) tears (1) tension (3)

:: boleh tanya ::

Sunday, August 29, 2010

sesuatu

gua rasa gua ada sesuatu yang "rare" yang gua alami lately.mende ni gua tak pernah alami sebelum ni.....gua ingat sekali je tapi ni macam dah belarutan....terselit juga kerisauan dalam hati sendiri...nak share dengan family sumpah tak payah lah....bukan boleh buat apa selain menambahkan kerisauan mereka...jadi gua decide simpan sendiri....kalau makin teruk nanti..."gua mesti pergi jumpa doktor",berkata la gua didalam hati..tapi...isk...selama duduk kat sini gua tak pernah lagi jumpa para doktor new zealand ni face to face..setakat usha dari jauh je adalah....cuaklah.

ah lupakan..mende yang datang menguji jangan dilayan sangat....just get over it...orang pesan kat gua..jangan meratapi or layan sangat masalah..sebaliknya selesaikan...bila gua rasa macam terlalu banyak sangat mende serabut dalam kepala..gua akan amik masa untuk being alone.gua akan duduk sengsorang tanpa buat apa-apa...just need some time kot untuk diri sendiri.jadi semalam dan semalam juga gua sorang-sorang kat rumah..hari sebelum semalam gua buat kuih "tepung pelita"...lepas buat lapisan bawah yang kaler hijau tuh..gua biarkan dalam peti ais tanpa bubuh lapisan atas yang santan tuh...dan sampai hari ni kuih tu terbiar.perangai gua pelik...gua juga makin hairan.

ini kisah semalam pula,

lepas balik kerja gua tekad nak masak.itu saja cara untuk layan kepala gua yang serabut..memasak is the best way to clean up everything yang serabut dalam kepala mahupun jiwa.cooking tu heaven tau??gua masak pula kuih "buah melaka" diikuti roti jala,kari ayam,dan ayam goreng...ayam goreng yang sepatutnya nak dijadikan ayam masak merah terngendala dek kerana blender budak rumah bawak pergi trip...jadi takkan nak kisar cili kering guna gigi???cisss..gua simpan balik cili kering yang dah siap direbus tadi....tauhu kering dengan so-on yang dah siap direndam gua tak jadi nak masak memandangkan sudah masuk waktu berbuka...sesi masak-memasak yang mengambil masa 1 jam setengah tamat..gua tengok makanan banyak sape nak makan??

gua amik handphone..."beb,datang umah aku ek makan".

sekian....

bercerita pasal doktor...saya teringat dr.chan yang operate lutut saya april 2007 tuh....dia tuh kacak...tapi dah kawen...so apa motif cerita dr.chan kat sini lumut??entah..sekadar mengenang jasa beliau..hakhakhak..

cooking sangat best...

19 comments:

Anonymous said...

ikan dtg nk makan lumut... eh bukan.. nk makan apa yg cik lumut masak...

harap sesuatu tu klu yg buruk cepat berlalu... klu yg baik moga ia kekal...

take care =)

[z@ck] said...

hutang lontong..
lalalalala

Jard The Great said...

hehehe.. pandai lumut masak ek..

JijahJambu@Jj said...

hehehe ..len kali kalo masak banyak agi ... ajak jijah sekali ekk lumut...
solat atau mengaji laa ... then jgn lupe doa .. pasti lepas tu hilang semua yg serabut lam otaks tu .. insyaallah ...

KERAK NASI said...

dr.chan tu cina ehhh???
hehehehe..

so-on..so-on..so-on..

perkataan tu terngiang-ngiang dlm kepala hotak lepas baca entry ni. hihi.

Unknown said...

huhuhu...pandai ko buat kueh tradisional... =P

beautiful_rose said...

meh anta makanan tu kat aku tok buat berbuka petg nanti.kemalasan pula nak masak hari ni...boleh? =p

aki mls nk log in said...

kuat makan!!

LUMUT said...

nak reply komen aki dulu...kuang aja aki..hakhakhak...

Nisa_Hardzir said...

teror ar cik lumut msk..
siap roti jala bagai..
caya lar...huhhuh..
smoga kembali menjadi mcm dlu..huhuh

ayam goreng ade lg?

Serimpi said...

oh, aku pun pandai gak buat kueh pelita. cuma satu step je, pastu aku tau esok siap.

"Bibik! Esok saya nak makan kuih pelita eah..."

besoknya siap. Pandaikan aku buat kueh pelita...lalalala~

Beruwang said...

uncle dah lama dok sorng sorng..

eNaSaN said...

esoK2 nk rase mskN lUmUt masaK...lalalalalala

LUMUT said...

R,
saya msk x sdap..nnt skt prut awk.haha

Z@CK,
ble nak mai lagi?meh ah

JARD,
mane kamu tau jard??tipu je ni.=p

JIJAH,
bukan jijah saja saya ajak..ketua kampung jiajh pon boleh..hehe

KERAK NASI,
die cina hensem..hakhak..gatak lak

LUMUT said...

EIFFEL,
sikit2 leh la..hee

BEAUTIFULROSE,
meh lah weh dtg sini mkn..hakhak

HAIRUNNISA,
cube2 je...berkat main masak2 kecik2 dlu ni

BUBBLEHEAD,
kau ade bibik ker?anak org kaya ek?hehe

BERUWANG,
crila pasangan uncle..hee

ENASAN,
meh dtg sini meh

Anonymous said...

aku sendiri memilih bersendirian; bila perlu.
We really need a small private world just to calm down; to evaluate and dig deep to our own life.
Then, crying may help sometimes. Just dont get it carried away, then it will be fine.

I love writing. and mumbling, sometimes.
It cure my soul in somewhere; and help me to wake from a big fall.
Cooking maybe your version of what am I doing too; correct sis?

Wish you close to Allah all the time. Remember; trouble or not, life is still great from other perspective. and above all, we still have Allah on our side; eternitily :)

and last. i will always drop by to the same place; at every same moment.

wish you baraqah and salamat from Allah; all the time sister.

Assalamualaikum

Mieza vs Rory said...

dh tgk dah gmba mncapap lam blog paritt maupusat...hehehehehe..
jiwang seyh duk bwk pokok...;-p

black_mel said...

hantar la mai kat johor ni sikit..teringin nak rasa kuih ko buat..

Ard said...

again. kuih lagi... laparrr.. T_____________________________T