:: jalan pintas ::

annoying (5) auckland-ku (10) basketball (4) blog (6) cinta (6) contest (5) conversation (2) esoksemalam (6) family (5) filem (3) food (3) friends (12) gelagat (2) gempa bumi (1) heart (14) hurt (7) jadi isu (14) KAMU (1) life (7) lukisan (3) lumut (10) makwe (3) memori (9) perjuangan (8) photos (11) sekolah (2) suara hati (3) tears (1) tension (3)

:: boleh tanya ::

Sunday, September 26, 2010

untukmu perempuan

al kisah :

aku ada seorang kawan.namanya haikal (bukan nama sebenar).masa awal tahun time summer baru aku kenal dia dan start dari tu aku baik dengan haikal.rumah dia dekat dengan rumah aku buatkan kitorang selalu gerak pergi dan balik main basketball sama-sama..kadang-kadang haikal tunggu aku takpon aku tunggu haikal..haikal ni tinggi,putih dan diakui ramai dia kacak.kira muka ada market...tapi sombong kalau baru kenal...dia suka mencarut tapi bukan kaki mengayat...dia suka dengar cerita orang...suka tanya pendapat dan kadang-kadang manja nampak macam budak-budak tapi ada masa boleh jadik serious dan sangat dewasa....haikal not into basketball sebab dia more to football..tapi time summer bebudak main bola ramai takde..jadi dia decide aje ikut we all main basketball...dari situ aku kenal haikal...time summer banyak masa terluang berbanding sem biasa.so we all bebudak basketball selalu ada masa untuk jumpa each other memandangkan kami semua lain course.termasuklah haikal...masa main basketball,kalau divide team...haikal akan selalu nak cheating tukar team sebab dia nak team dengan aku...aku tau dia tipu dan dia akan tunjuk isyarat senyap...aku senyum tanda faham....masa tengah game aku tanya haikal...

"kenapa tukar??"
"aku nak team dengan kau...sebab kau sifu aku..hehe..".
"ngada-ngada....ok make sure team kite menang...passing tengok orang..jaga zon dan hands up kalau orang depan kau nak shoot..main jangan gelabah macam semalam...kau tinggi make sure rebounds bola...lagi satu nak shoot aim board ok??..".time tuh lah haikal kenal aku..dan aku sikit sebanyak kenal haikal.apa yang aku perasaan haikal ni sukakan perhatian dan setiap kali dia nak try shoot aku akan jerit "haikal shoot!!board!!"..kalau bola masuk..dia akan pandang aku senyum bangga...kalau tak masuk dia akan buat isyarat sorry-sorry...itulah 1/10 pasal haikal.sebelum terlupa haikal masih single.

seorang lagi lin(bukan nama sebenar)..lin juga kawan aku tapi tak sama course..seorang yang peramah,pandai melawak,mudah mesra tapi kadangkala sensitive...dia suka bercerita dan tak suka orang tak dengar apa yang nak dia ceritakan...selalu risau diri tak putih macam perempuan lain....kadangkala nampak lost dengan identiti sendiri...dia pernah cakap dia dengan lisa surihani bagai langit dan bumi...tapi body lin boleh tahan dowh...aku tahu lin sedang mencari cinta...seorang yang suka perhatikan lelaki..dan seperti perempuan lain lin juga memuji jejaka kacak....apa yang aku risau...dia mudah sangat jatuh cinta....pernah dulu terkantoi lin suka seorang kawan aku namanya alif (bukan nama sebenar)...semuanya bermula masa aku ajak lin join main basketball..tapi malangnya alif suka aku dan aku pon pernah gak suke alif dalam diam....tapi macam biasa...untuk hubungan yang lebih serious...aku tak rasa alif lah orangnya...walaupun alif tahu aku suka dia dalam diam..dan suatu hari dia bagi tahu aku dia suka aku....tapi akhirnya  aku cakap berkawan lebih baik...hubungan aku dengan alif...tetap macam biasa...kalau jumpa still senyum..gelak-gelak..tegur-tegur...main basketball sama-sama...sesuatu yang diluahkan tuh sikit pon tak merosakkan persahabatan kami...aku bukan jenis buang orang dari senarai hidup aku even aku pernah tolak perasaan kau pada aku...tapi jauh dalam hati aku...aku nak sangat kau dengan aku terus jadik kawan yang sebenar-benar kawan...alif dan aku bukan macam orang lain...bermasam muka lepas cinta ditolak...dan sebab tuh aku decide untuk terus kawan dengan alif macam biasa...alif pon ok...dan sekarang alif  pon dah ade awek..hehe...tapi lin nampaknya kecewa bila akhirnya dia dapat tahu alif suka aku bukan dia....uisssh...biasalah tuh.


pendekkan cerita suatu hari..lagi sekali aku ajak lin turun main basketball dengan kami..and same goes to her...dia pon not into basketball...sekadar main suke-suke boleh la.......dan masa hari yang sama haikal pon sms cakap nak turun sekali...and for the first time lin dengar nama haikal bila she asked me siapa yang turun main petang tuh..."kacak ker??budak course mane?",antara soalan yang terkeluar dari mulut lin...
"hmmmm...orang kata kacak..so kacak lah kot...dia single beb...haha..kau tak kenal dia.jup lagi tengok sendiri"...sebelum aku bawak lin jumpa haikal..aku dah mengagak lin mesti akan jatuh hati pada haikal....dan instinct aku ni kuat..jangan memain..aku dah mengagak pada awalnya..sesuatu pasti akan berlaku...
"ehem....woi..rambut baru nampak.....",aku kacau haikal.dia lak dah malu-malu.
"lambat gile kau turun..mane budak lain ni??"
"jup gi turun ah tuh..haikal,kenalkan member aku lin..lin ni haikal.",haikal pandang lin lepas tuh buat bodoh terus main ipod balik..hah camtuh lah perangai sombong kalau baru kenal haikal.

tapi petang tuh sumenye ok..lin kan peramah..mudah mesra...jadik aku tengok lin dengan haikal makin rancak berborak....so aku assume everything ok...hehe...dijadikan cerita...lin sudah mula sukakan haikal....mula-mula aku dapat tahu...aku macam biasa dah bersedia..dah biasa dengan perkara ni...."jangan menaruh harapan sangat lin..nanti kecewa susah...".hari demi hari lin angau ah cam biasa....kalau jumpa haikal tengah jalan then haikal tegur dia dan borak-borak...kalau lepak haikal ade...lin nampak gile excited. dan sentiasa cari peluang untuk duduk dekat haikal...owh...its too obvious...she shouldn't be like that...dan akhirnya dia assume haikal pon sukakan dia....disitulah silapnya..terlalu awal buat assumption...makin hari makin ramai orang perasan lin sukakan haikal..dan akhirnya sampai juga ketelinga haikal yang lin punya perasaan pada haikal.....natijahnya....haikal makin menjauhkan diri dari lin..dan akhirnya tidak bertegur sapa...kalau tak dulu meriah je tengok diorang berborak..tapi sejak dari tuh....renggang...lin macam tak boleh terima bila haikal baik dengan sorang perempuan ni...boleh tahan cun gak lah....dan haikal pulak macam tak selesa bila dapat tahu lin sukakan dia......

see??"kau dan dia yang dulunya kawan akan jadi bukan kawan apabila kau...tak pon dia meluahkan perasaan untuk menjadi lebih dari seorang kawan tapi hakikatnya salah sorang hanya bertepuk sebelah tangan...."

disebabkan ni blog aku..aku nak tulis sikit lah...haha....tak semua orang macam aku beb...maksud aku kat sini.....even aku tak boleh terima seseorang itu sebagai kekasih...tapi sampai bebila pon aku boleh treat dia macam mana aku treat dia as kawan macam before dia confess...kalau dulu borak-borak kutuk-kutuk...aku still act same macam tuh..kalau dulu belanja makan ataupun beli kan air....aku tetap akan macam tuh...melainkan....dia yang menjauhkan diri dari aku....kenapa beb kalau sebelum wujud perasaan cinta tuh kita boleh bahagia as kawan...tapi disebabkan timbul perasaan cinta yang hanya bertepuk sebelah tangan kita musnahkan persahabatan kita...kenapa??tadi jumpa haikal dekat open house..lame gile tak nampak die..masing-masing busy...haikal tetap sama.....

(hijau dialog haikal hari ini dan biru aku)
"pedas lah mee ni....". - "bukan kau makan pedas ker?"
"ni kek aku amik tadi kau makan ek..." - "tengok lah dulu...haha"
"apesal senyap..mengantuk??kalau ngantuk gi ah tidur kejap" - "takkan nak tidur kat sini??"
"tunggu dulu nak ikat tali kasut..." - "cepatlah..leceh lah dia ni.."
"bila naik bukit rasa tercungap-cungap..lama dah tak work out" - "aku pon dah lama tak turun.busy"
"nanti nak balik bagi tahu aku...nak balik skali.." - "ok...kita gerak sekali..."
"kejap-kejap nak pergi toilet dulu..." - "ish macam mak aku lah nak balik barulah nak buat itu ini"
"kek tu sedap...kek yang ni keras sikit.makan yang tu" - "kek ni sedap cuma terlebih tepung"
"faham tak offside tuh macam mane?" - "erk...faham kowt"
"nape bagi begedil ni?tak nak?" - "rasa die lain macam..."
"jomlah pegi skali..." - "tak nak lah.kau pegi la.aku segan"
"kalau kau nak keje situ..aku nak apply gak ah.." - "nanti aku bagitau kau kay.."

gambar hiasan..bukan haikal,alif mahupun lin.
sekadar photoshoot

dan aku tetap dengan pendirian aku...perempuan tak sesuai confess dulu...nak bantah dekat ruangan komen..hakhak.
lastly...nice to know u haikal....kita hanya kawan...hanya kawan haikal.

37 comments:

ikanriang said...

whatever.

tak bace pun.

dah lame tak jadi first commentor.

LUMUT said...

siot...tumbuk nak??
haha

ikanriang said...

bile nak kawin kak?

LUMUT said...

next question please....haha

Unknown said...

aku teringin berada cam situasi seperti itu...seperti zaman aku muda2 dlu...
bestnya main bola tampar dan main bola baling....lepak2 dgn team...
gelak2
huhuhuhu..keadaan yang sama mcm ko pn aku penah alami...
aku semakin tua..semua tuh hanya kenangan je....

Anonymous said...

ntah nape aku bayangkan haikal.hehe.haikal tu mcm comel je cara dia treat ko as kawan mut?

LUMUT said...

PENSEL KONTOT,
jgn gitu beb...kawan datang dan pergi..kenangan itu silih berganti...umur semakin meningkat...igt balik tujuan hidup kita..itulah pesanan readers blog esoksemalam kat aku dulu...

ANONYMOUS,
haikal??ade mase kitorg gado...ade mase die appreciate aku.....we are friend.kau byg ape ni?haha

Nisa_Hardzir said...

hukhuk...lumut..
aku penah jd mcm lin dolu..
tp makin lme makin aku knl dunia..
so aku rse muka tebal klu ingat dolu2 aku mcm lin...
tp skunk..aku more tu...biaq solo..
bru cun..heheh..

ske lar ko ngan haikal..
wink2...

Puput. said...

hmmm...susah gak klu ada pompuan cam lin tu..senang suka org..tp bg aku, klu aku suka pon kat sorg mamat ni, aku xnak n aku xnak dia pon suka aku..aku rasa aku lg suka minat dr jauh je..biar aku pendam..indah bg aku perasaan tu..tp klu dia pon suka aku, aku lari..haha..tp lin org lain persepsi dia ek..sbb cinta leh puts persahabatan wlu dah kwn bethn2..ehh..aku lari tajuk ke..
hehe..cmnepon, semoga ko dpt pakwe cpt2 ek..hehe..

beautiful_rose said...

sedikit terkena kat batang hidung aku...
tapi aku bkn jenis y cepat jatuh hati kat org.even aku dah tersuka kat mamat tuh pon setelah beberapa tahun aku solo...
try pecah tradisi ayat lelaki then kena reject,aku still cool tak la keweca gila.just terasa sikit je pastu okay balik normal la tu kan.

lepas tu aku still lagi le kawan2 gelak semua tapi dia sendiri y jauhkan diri.so,aku tak kan nak dok terhegeh2 paksa orang kawan dengan aku pula kan.dia nak pergi,just go...aku still tetap jadi diri sendiri sudah...

percaya jodoh tu tetap akan ada kan =)

Beruwang said...

kejar cita cita kemudian cinta okeh..


uncle tau kamu ada pasangan kamu nanti

Anonymous said...

lumut,dulu lau ade kwan yg konfes dia suka aku,memang aku akn agk jauh la dgn dia.tiba-tiba canggung.

tapi skang,xlah kot.mula sbg kwan,abis sbg kawan lah.

tapi lain halnya bg ex.hurm.aku,susah kot nak kawan dgn ex,lbih2 lagi lau dia yg tinggalkn aku.sb,perit weh.maybe ak penakut,xleh terima hakikat.

hurm.entahlah.loser mungkin.

LUMUT said...

NISA,
lumrah le suke org...tp kalau nak confess bia tgk btul2 org tuh suke kite...solo tuh cun ker?hehe..baru aku tau.=p

PUPUT,
nape lak hang lari?haha..pakwe?hee...lame lagi tuh

BEAUTIFUL_ROSE,
x apalah mungkin die kurang selesa.biasalah die pon manusia biasa kan..its ok kamu tabah.sy tau kamu kuat.

BERUWANG,
lama lagi tuh uncle...hehe

FATINZOL,
kalau ex payah sikit..tp seseorang pernah berpesan pada aku...kalau kite xleh terima die as kawan..cube fikir atas dasar ape plak kite terima die dulu?semua org buat silap..once kita dah memaafkan die sepenuh hati..mesti boleh jadik kawan punye....sakit sikit tuh biasalah syg.

Nisa_Hardzir said...

bg aku solo tu cun..hahhaha
tp kan..kdg2 cara layanan lelaki kat ppuan tu larh yg menyebab kan ramai gal yg tercepat jth hati..ngeh2

skandaLdariLangit said...

whtever. solo cun. yes2. hahah

Ard said...

haha. aku, awek aku yg move dulu. haha. ok je. alhamdulillah. ^^

Zack Azrin said...

mgkin itu teman yg tlah ditentukan?

Unknown said...

betul gk kekdg laki yg caring abis..dn membuat kn pompuan tuh slalu hanyut....walaupown laki tuh aggap jz a fren...


hey, moga kamu mendapat jodoh kamu.

pisau belati said...

jodoh itu ada dan tetap akan ada untuk kita.cuma masanya belum tiba untuk kita benar-benar bertemu dengan seseorang itu.

kan hawa itu di jadikan dari rusuk kira adam.untuk di sayangi dan di kasihi supaya dekat dengan hatinya.

kamu adalah pemegang rusuk kiri adam.dan insyallah satu masa nanti pemilik rusuk itu akan datang mencari kamu supaya lengkaplah hidupnya sebagai manusia beragama.

Faarihin said...

haikal suka lumut scara senyap2.. hohoho... =P

a's said...

nicely said lumut :)

ANH said...

pernah jadi macam lin..
sekarang , kawan je macam biasa.

cuma dia akan mengelak dari duduk dalam 1 group n borak what so ever..

malu katanya..

patutnya tira yang rasa malu sebab pernah confess..

ni terbalik. pelik pun ye jugak. now , cuba maintain friendship macam biasa. terpulang untuk dia nilai macam mana. hanya kawan =)

~Op.Muiz~ said...

dalam diam,ko suka Haikal erk,,,?
baik ngaku..huhu

afiqsiddhartha said...

hoi lumut. Aku malas nak cakap situasi kita sama. Tapi aku pernah lalui benda sama. Cuma aku tak perlu main basketball. Hehe. Aku sebagai seorang jantan, tak akan buang kawan bila dia confess kat aku benda-benda yang ada kena mengena dengan perasaan. Walaupun rasa awkward bila dia cakap pasal perasaan. But still, kalau dia confess and dalam masa sama aku pun suka, itu kan kebaikan?

gulagulahacks said...

hurmm...
boleh ke laki dan perempuan jadi kawan baik??

cEro said...

indirectly,
aku terasa bagaikan ada panah laju meluru menusuk ke jantung aku...
terkesan beb entri ni...

... said...

ek?

... said...

.......

KERAK NASI said...

lelaki dgn perempuan takkan boleh jadi kawan baik. salah seorang pasti akan terbit rasa cinta tu. lumrah manusia kot...

loti mukhtar said...

lumut
i lap u
cemana..
jawab ha jawab

Adeqq said...

Erm. Entah. Kalau aku, aku tetap anggap dia kawan. Nak kata aku muka tak malu? Katalah. Aku pernah je alami. Sebab pada aku, kawan ttp kawan. So, kalau berlaku ape2, tetap kawan sampai bile2.

And, aku TAK SETUJU perempuan tak boleh confess dulu. Boleh sebenarnya. Kalau kena cara. HEHE.

Btw, perempuan dan lelaki boleh jadi kawan yang sangat rapat. Boleh. Terpulang pada cara persahabatan tu dijalankan. InsyaAllah. Boleh!

(semua di atas adalah nasihat untuk diri sendiri. HOHOHO)

Siti Noor Aminah said...

aku tak baca pun. tapi saja ngada2 nak komen. haha.

Siti Noor Aminah said...

haha.tak lah, aku baca.


cinta tu kena ada give & take kan. try lah mut yang comot.

Anonymous said...

touching la pulak N3 ni..

tp susah nak cari perempuan & lelaki rapat semata2 atas nama persahabatan..mesti salah seorang ade menyimpan perasaan cinta..sbb akak dah rasa..dan paling penting, yg jatuh cinta itu bukan akak..muahaha!

.. cik FLUTTERBY .. said...

evn kte x pnh knl face 2 face,,
x pnh dgr sore ear 2 ear,,
tp nk ckp gak,,
ttbe rndu kmu lumut~~

HAN said...

akak...cm kena kt kite je..hahaha.tp kite xlaa cm lin tu.aiyoo.if suke pn diam2 je.xlaaa nmpk teruja sgt..rilex sudahhh.hehehe.
tp cm xbest je kwn sndiri suke kt kite.penah jd cmtu tp tros renggang lo.susah ohh..
alhamdulilah lame2 bck to normal;)

kidal said...

lumut...aku pun penah ader experience lagu nih...bile anggap kwn,mula dia jauhkan diri tak nak kawan....bengang btoi!